beelddenken en autisme

Beelddenken en autisme

Beelddenken en autisme 

Heel veel beelddenkers hebben ook een vorm van autisme. Ze hebben verschillen maar ook veel overeenkomsten. Daarmee wil het niet zeggen dat iedere persoon met autisme ook een beelddenker is en niet iedere beelddenker autisme heeft. Maar toch is het interessant om er eens naar te kijken. Beelddenken en autisme ligt heel dicht bij elkaar. 

Overeenkomsten en verschillen 

Tussen beelddenken en autisme zijn heel veel overeenkomsten, maar zoals bij alles zijn er ook veel verschillen. Ik zal ze hieronder wat duidelijker proberen te maken. 

Visueel:
Mensen met autisme zijn visueel ingesteld. Een beelddenker is dat ook. Het verschil hierin is dat een beelddenker vaak meteen het geheel ziet, maar iemand met autisme moet eerst de beelden nog filteren om er een geheel van te maken. 

Structuur en duidelijkheid:
Zowel een beelddenker als iemand met autisme hebben behoefte aan structuur en duidelijkheid. Ze hebben veel behoefte aan kaders.
Voor iemand met autisme zijn de volgende punten belangrijk: Wie, Wat, Waar, Waarom en Hoe? Als je in een situatie deze punten kunt benoemen, zal dat voor veel rust en duidelijkheid zorgen. 
Een beelddenker gaat daar weer anders mee om. Daar is vaak belangrijk: Waar gebeurt het? Wat heb ik nodig? Wat is het einddoel? Ook dit is een vorm van structuur en duidelijkheid.
Het lijkt een klein verschil, maar heeft voor hun een grote meerwaarde. 

Plannen en organiseren: 
Zowel mensen met autisme als beelddenkers hebben moeite met plannen en organiseren. Werkzaamheden afmaken is vaak heel lastig. 
Voor mensen met autisme is het belangrijk dat ze duidelijkheid hebben in wat ze moeten afmaken. Omdat ze zelf dat geheel niet zien, moet dat vaak door de  leerkracht of iemand in de omgeving aangegeven worden. Het moet gekaderd worden voor ze. Dan weten ze waar ze aan toe zijn en wat hun taak is.
Beelddenkers vinden een taak afmaken vaak ook lastig, maar dat heeft met meer te maken of ze het einddoel weten. Ze leren vaak top-down en dus willen ze ook weten wat het einddoel is en wat het nut ergens van is. Als dat duidelijk is, zullen ze hun werk goed kunnen afmaken. Voor een beelddenker geldt vaak ook dat ze zo perfectionistisch zijn dat het werk eigenlijk nooit af is. Want wanneer is het af? Ook dat moet duidelijk voor ze worden gemaakt. 


Diagnoses en etiketjes

Zo zijn er dus heel veel overeenkomsten, maar ook heel wat verschillen. Vaak is het niet helemaal duidelijk wat er nu precies aan de hand is, waardoor misdiagnoses ook vaak gesteld worden.  Veel kinderen krijgen na onderzoek de diagnose of etiketje autisme of ADHD. Maar in werkelijkheid is het kind wellicht veel meer een beelddenker. 
Je hebt vaak de diagnose nodig om in aanmerking te komen voor hulp die vergoed wordt. Maar door een beelddenker op de juiste manier te begeleiden kun je vaak al heel ver komen. Het allerbelangrijkste blijft in alle gevallen dat je kind goed in zijn of haar vel moet zitten en de juiste hulp zal krijgen, of het nu de diagnose autisme krijgt of beelddenker. Dat maakt dan niet uit. 

Herken je hier iets van bij je kind? En loopt het ook vast in het schoolsysteem? Twijfel je of je kind autisme heeft of beelddenker is? Of misschien allebei en kun je wel wat hulp gebruiken?  Neem gerust een kijkje op mijn website of neem contact met mij op. Een kennismakingsgesprek is altijd gratis en vrijblijvend. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *