Beelddenken en overprikkeling
Veel beelddenkers reageren gevoeliger op prikkels dan woorddenkers of taaldenkers.
Nu zal je denken iedereen raakt wel eens overprikkeld of boos. Dat klopt, maar voor een beelddenker komt deze informatie veel harder binnen. Omdat ze eigenlijk de gehele dag bezig zijn om beelden om te zetten in woordbeelden, vraagt dat enorm veel van ze. Waardoor ze sneller zullen reageren op emoties of slecht tegen druktes kunnen.
Overprikkeling voorkomen
Op het moment dat een beelddenker overprikkeld raakt, is het belangrijk om te gaan kijken waar die overprikkeling vandaan komt. Is de omgeving wellicht te druk? Waren de kinderen op school te druk? Krijgen ze het huiswerk niet overzichtelijk? Er kunnen tal van redenen zijn waarom een beelddenker overprikkeld raakt. Het is dus belangrijk om te gaan kijken waar de overprikkeling vandaan komt.
Wat kun je doen om de overprikkeling zoveel mogelijk te voorkomen?
Zorg allereerst voor een rustige en overzichtelijke omgeving. Dit is ontzettend belangrijk. Want hoe meer prikkels een beelddenker om zich heen heeft, hoe eerder hij overprikkeld zal raken. Een rustige, overzichtelijke omgeving is dus heel waardevol.
Daarnaast is het belangrijk om niet teveel informatie tegelijk te geven. Ze moeten namelijk alle beelden in hun hoofd om gaan zetten naar woorden. Dat kost enorm veel tijd en energie. Als je dus heel veel informatie tegelijk gaat geven, raken ze het overzicht kwijt en worden ze sneller overprikkeld.
Zorg dat er regelmatig pauzes of rustmomenten zijn. Zeker in de klas is dat heel belangrijk. In een klas gebeurt er heel de dag heel veel. Dat geeft al heel veel prikkels . Om de dag goed door te komen is het heel belangrijk dat een beelddenker regelmatig even een pauze moment heeft. Op deze manier kunnen de prikkels even zakken en wordt het weer overzichtelijker voor ze. Een beelddenker in de klas kun je bijvoorbeeld even laten kleuren of tekenen. Of laat hem even een rondje lopen op het schoolplein. Even uit de situatie, dan kan het hoofd en lichaam tot rust komen. Even een adempauze. Dan kunnen ze daarna weer verder om de informatie te verwerken.
Wanneer je een kind dit aanleert, zal hij zelf ook meer bewust worden van de overprikkeling en het beter kunnen aangeven.
Even lekker ontspannen met een schermpje
Onze beiden kinderen zijn beelddenkers. En regelmatig als we ergens naartoe gingen of als het druk was geweest op school, kwamen ze helemaal overprikkeld thuis. We lieten ze dan vaak even lekker tv kijken of even op de tablet. Dan kunnen de prikkels wat zakken en kunnen ze daarna weer verder met de dag. We zijn hier altijd heel open over geweest met ze. Daardoor gaan ze zelf de signalen herkennen en kunnen ze, zeker als ze wat ouder worden, zelf goed aanvoelen wanneer de overprikkeling eraan komt. Dat is voor de buitenwereld ook heel handig en waardevol, want dan kun je er als ouders of leerkracht rekening mee houden.
“Uitknop”
Omdat beelddenkers vaak moeite hebben om alle prikkels van de gehele dag te verwerken, is het voor sommigen ook lastig om te gaan slapen. Hun hersenen moeten als het ware “uitgezet” worden. Mijn kinderen zeiden vaak “Mama waar is de uitknop?” Konden we soms maar even onze hoofden uit zetten. Dan was het zoveel makkelijker en rustiger.
Wat vaak helpt is ademhalingsoefeningen doen, Yoga, meditatie. Voor kinderen zijn er op internet ook wel luisteroefeningen te vinden waardoor ze leren om te ontspannen. Of laat ze een muziekje luisteren. Wij hebben dit vaak gebruikt voor het slapen gaan. Dan komen ze heerlijk tot rust en vallen ze eerder in slaap. En dat is voor de ouders ook fijn toch?
Voor iedereen anders
Uiteraard is niet iedere beelddenker even gevoelig voor overprikkeling dan de ander. We zijn tenslotte allemaal uniek, dus iedereen reageert op een andere manier. Daarom is het altijd belangrijk om goed te kijken wat het kind nodig heeft. Voor de ene persoon zullen meer rustmomenten nodig zijn dan voor de ander. Maar ook niet alle hulpmiddelen werken voor iedereen hetzelfde.
Ga daarom op onderzoek uit. Kijk wat er nodig is voor je kind. Praat met de leerkracht. Maar ook met je omgeving.
Hulp nodig?
Herken je nu je kind in dit verhaal of kun je wel wat hulp gebruiken. Neem dan contact met mij op. Dit kan via het contactformulier, maar je mag ook een berichtje sturen naar info@de-plaatjestuin.nl. Dan neem ik contact met je op om te kijken wat ik voor jullie kan doen.