“Het zit erin, maar het komt er niet uit”.
Dat is een veel gehoorde zin in mijn praktijk. Maar hoe komt dat dan? Om een antwoord op die vraag te kunnen geven, zal ik eerst wat uitleg geven.
Laten we voorop stellen dat ieder kind uniek is en dus leert ieder kind dan ook op zijn of haar eigen manier. Het ene kind leest de stof en weet het meteen, de andere moet het meerdere keren lezen en heeft dan nog moeite om de stof juist te onthouden.
Een kleine groep onder deze kinderen denkt in beelden. We noemen dit beelddenkers. Een beelddenker denkt anders en gaat anders met de informatie om. Ze zijn snel afgeleid en hebben daardoor meer tijd nodig dan woorddenkers. Ze leren voornamelijk ook Top-Down. Dat wil zeggen dat ze eerst het geheel willen zien en het daarna gaan opdelen in stukjes, om uiteindelijk het hele plaatje goed op te kunnen slaan in hun geheugen.
Omdat ze op een andere manier leren, kan het dus ook zomaar zijn dat ze bepaalde stukken van de lesstof niet bewust hebben meegekregen, omdat ze zo druk waren om de plaatjes in hun hoofd om te zetten naar woorden. Dat wil niet zeggen dat ze de lesstof niet aankunnen of niet begrijpen, maar omdat het anders werkt in hun hoofd gaat het niet altijd even snel als we vaak willen. En ook niet op de manier die de meeste mensen gewend zijn.
Als je de lesstof op een andere manier gaat aanbieden, merk je vaak dat het veel beter gaat.
En dat is dan een antwoord op de vraag waarom het er niet uitkomt? Omdat de lesstof niet op de juiste manier wordt aangeboden, omdat je kind een beelddenker is.
Heb je hier vragen over of herken je hier iets van bij je kind? Neem dan gerust contact met mij op. Je mag me een email sturen op info@de-plaatjestuin.nl of stuur me een berichtje. Dan neem ik zo spoedig mogelijk contact met je op.