Waarom is rekenen zo moeilijk?
Wat ik vaak hoor in mijn praktijk is dat het automatiseren van sommen niet lekker gaat. Ouders zitten met hun handen in het haar, want ja, de tafeltjes moeten toch echt aangeleerd worden. En het lukt hun kind maar niet om ze erin te krijgen.
Maar om ze dit aan te leren, moet er wel getalbegrip zijn. En ze moeten de logica er wel van inzien. Als ze dat niet hebben, zien ze er ook het nut niet van in. Dit geldt voor zowel de plus- en minsommen als de tafeltjes.
Sommen onder de 10 lukken meestal nog wel, maar boven de 10 wordt het wel echt een dingetje.
Neem nu bijvoorbeeld de tafeltjes. Vroeger moesten we op school alles erin stampen. De tafeltjes werden dagelijks opgedreund in de klas. Tegenwoordig is dat niet meer en maken ze gebruik van meerdere manieren om de tafeltjes aan te leren en als ze het behaald hebben krijgen ze vaak een tafeldiploma. Maar zit het er dan ook echt in of is het geluk dat ze het gehaald hebben? Zit het in het lange termijngeheugen? En begrijpen ze ook wat ze nu geleerd hebben?
Op het moment dat beelddenkers getalbegrip hebben en de logica ervan gaan zien, gaan ze het wel leuk vinden en kun je ze helpen om te gaan automatiseren, je gaat het ook visueel maken voor ze.
Dat kan door gebruik te maken van het honderdveld. Op het moment dat ze het honderdveld visueel hebben gemaakt en de logica van getalbegrip hebben begrepen, kun je ze leren hoe de sommen werken.
Als ze dit goed onder de knie hebben, kun je een stapje verder gaan met de tafeltjes.
Dus niet stampen, stampen, stampen, maar getalbegrip aanleren en de logica en niet onbelangrijk, beelddenkers vinden het heel belangrijk om het nut ergens van in te zien. Anders zijn ze niet gemotiveerd om iets aan te leren.
Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken, neem dan vrijblijvend contact met mij op. Dat kan door mij een email te sturen op info@de-plaatjestuin.nl of laat een reactie achter hier in het contactformulier.