Beelddenken en hooggevoeligheid
Hooggevoelig zijn, misschien herken je het wel bij jezelf? Je reageert vaak anders of heftiger dan anderen op situaties. Emoties komen wellicht wat harder binnen. Dat geldt ook voor beelddenkers, want beelddenkers zijn altijd hooggevoelig. Dit hoeft niet te betekenen dat ze op alle gebieden even hooggevoelig zijn. Dat verschilt per persoon.
Maar dat betekent wel dat een beelddenker in de klas meer gevoelig kan reageren op situaties op school dan anderen. Denk hierbij aan het gedrag van de leerkracht. Heeft de leerkracht een harde, felle stem, dan komt dat bij een beelddenker harder binnen dan bij een woorddenker. Dit heeft te maken met de hooggevoeligheid. Dit is voor de leerkracht iets om rekening mee te houden. Of geef het als ouder aan bij de leerkracht dat je kind hier last van heeft. Vaak hebben ze er helemaal geen erg in, maar kunnen ze het wellicht aanpassen of rekening mee houden. Als je beelddenkende kind juist op dit vlak gevoelig is, kan deze harde stem ervaren worden als een straf. Een voorbeeld: onze dochter had op de basisschool een leerkracht die een luide stem had. Als ze haar dan aansprak met de felle ondertoon, kwam dat voor mijn dochter binnen alsof ze iets fout had gedaan. Terwijl dat niet de bedoeling was van de leerkracht. Maar het gevoel bij haar was er wel. Beelddenkers kunnen hier zelfs faalangst door ontwikkelen, omdat ze het gevoel hebben dat ze iets niet goed hebben gedaan.
Beelddenkers hebben ook een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Afspraken die je als ouders maakt, moeten nagekomen worden. Ooit zei onze thuisbegeleider die wij destijds voor onze kinderen hadden: “Doe wat je zegt, en zeg wat je doet”. Op dat moment stond ik er niet zo bij stil, maar later hebben wij hem vaak ingezet met onze eigen kinderen, met resultaat. Want zij wisten waar ze aan toe waren en wij kwamen onze afspraken naar hun toe na. Maar denk ook aan een speelafspraak. Als die op het laatste moment wordt afgezegd, kan dat voor een beelddenker behoorlijk heftig worden ervaren. Of als de planning van activiteiten op school ineens veranderd. Dat behoeft enige uitleg van de leerkracht.