Een beelddenker in de klas
Als je als leerkracht een beelddenker in de klas hebt, zijn er aan aantal factoren waar je dit aan kunt herkennen. Maar ook zal ik wat tips geven wat je kunt doen voor een beelddenker in de klas.
Een beelddenker heeft veel last van tijdsdruk. Als ze hun taken binnen een bepaalde tijd moeten maken, blokkeren ze vaak. De verwerkingssnelheid gaat omlaag. Het werkt verlammend voor ze. Ook het automatiseren is daardoor lastig.
Geef ze extra tijd, of laat ze minder opdrachten maken. Het gaat erom dat ze de stof snappen en niet de hoeveelheid die ze maken. Dit geeft meer lucht voor ze.
Daarnaast leert een beelddenker Top-down en verwerkt het ook op deze manier. Daarom is het belangrijk dat de stof ook Top-down wordt aangeleverd. De huidige lesmethode is standaard Bottom-up. Ze willen vaak weten wat het resultaat gaat zijn. Wat levert het ze op? Wat is het nut van de opdracht? Probeer het ook op deze manier aan te bieden.
Maak de lessen ook wat creatiever. Dat vindt ieder kind leuker en op die manier leren ze ook makkelijker. Teken dingen uit. Ga naar buiten. Wees creatief.
Stimuleer de leerlingen positief ten opzichte van elkaar. Dat geeft meer begrip en meer plezier voor iedereen.
Het is belangrijk dat een beelddenker zich gezien en gehoord voelt. Kom hierin tegemoet aan de behoeften van een beelddenker. Dat maakt het voor iedereen prettiger. Zoals ik al eerder heb geschreven in het artikel “Beelddenken en hooggevoeligheid” creëert een beelddenker makkelijk faalangst. Omdat de huidige lesmethode niet aansluit bij hun behoeften, hebben ze vaak het idee niet goed genoeg te zijn. Dit kan zich uiten in ongewenst gedrag, maar ook in faalangst of een burn-out.
Je zult zien dat als je deze dingen toepast in de klas, je betere leerprestaties krijgt bij een beelddenker.