Overgaan of niet?
De grote vraag voor veel ouders aan het einde van het school. Zal mijn kind overgaan of zittenblijven dit schooljaar?
Voor veel ouders speelt deze vraag aan het einde van het schooljaar. Kan het mee naar de volgende groep of blijft het zitten en komt het bij allemaal andere kindjes in de klas? Weer nieuwe vriendjes maken? Dit kan voor een beelddenker een hoop spanning geven.
Wat is de reden?
Allereerst is het natuurlijk heel belangrijk om te weten wat de reden is als je kind zal zittenblijven. Heeft het zittenblijven zin? Als je bijvoorbeeld in groep 3 blijft zitten kan dat zijn omdat je kind cognitief gezien nog niet toe is aan de overstap naar groep 4. Misschien speelt je kind nog erg graag en is hij of zij er sociaal emotioneel gezien nog niet aan toe. Maar misschien is dat niet de reden. Een andere oorzaak kan zijn dat je kind wat achter loopt met spelling of lukken de tafeltjes niet zo goed? Komt er niet uit wat er in zit? Dan hoeft het niet te betekenen dat je kind dit niet kan, maar misschien leert hij of zij op een andere manier? En dan is het niet zinvol om je kind te laten doubleren.
Misschien is je kind een beelddenker?
Wanneer je kind een beelddenker is, verwerkt hij of zij de informatie op een andere manier. Dan heeft het geen zin om je kind het jaar over te laten doen, want de manier van aanbieden van de lesstof veranderd er niet door en dus zal je kind tegen dezelfde problemen aan blijven lopen. Een andere manier van de lesstof aanbieden is dan veel zinvoller.
Neem als voorbeeld een dictee. De leerkracht noemt het woord “Boom”. Een woorddenker zal meteen het woord “Boom” op kunnen schrijven, maar een beelddenker ziet eerst een plaatje van een mooie boom met takken en blaadjes. Misschien plast er nog een hondje tegenaan. En dan….. oh ja, hij moest het woord “Boom” opschrijven. Hoe schrijf ik dat ook alweer? En voordat het woord “Boom” eindelijk op papier staat is de leerkracht al 10 woorden verder. Als dit gebeurt wil dat niet zeggen dat je kind het woord niet kan opschrijven, maar het heeft wat meer tijd nodig. Hij moet namelijk het filmpje in zijn hoofd eerst omzetten naar een woordbeeld. Dat kost tijd. Dus hij kan het wel, maar gaat er op een andere manier mee om. Het is dus heel goed mogelijk om met de juiste aanpak wel mee te kunnen en lekker mee over te gaan naar de volgende groep en bij zijn of haar vriendjes in de groep te kunnen blijven.
Ikleeranders methode!
Met de Ikleeranders methode kun je de kinderen leren hoe ze met de lesstof om moeten gaan en is het mogelijk om ook achterstanden qua spelling of rekenen weg te werken.
Ook voor kinderen op de middelbare school!
Uiteraard kan deze vraag ook spelen voor kinderen op de middelbare school. Ook daar is de grote vraag wat is de reden dat je kind zal zittenblijven of niet? Zeker voor deze doelgroep is het vaak niet effectief op de lange termijn en werkt het vaak ook nog demotiverend voor ze. Ook dan is het belangrijk om verder te kijken. Gaan we wel over maar een niveau lager of gaan we een andere aanpak inzetten? Ook hier geldt weer als je puber in beelden denkt, heeft het geen nut. Want de manier van aanbieden van de lesstof op de middelbare school blijft hetzelfde. Beter is het om te kijken wat je kind nodig heeft. Een andere manier van leren kan vaak zoveel uitmaken voor ze. Wanneer kinderen op de middelbare school op de juiste manier leren hoe ze hun huiswerk moeten plannen, hoe ze samenvattingen kunnen maken, dan zijn ze beter voorbereid voor de toetsweken en gaan ze met meer zelfvertrouwen aan de toetsweek beginnen. Met betere resultaten als gevolg.
Benieuwd of dit ook voor jou kind kan werken? Stuur me dan vrijblijvend een berichtje en kijken we samen wat de mogelijkheden zijn