Stof tegen Pesten

Beelddenken en pesten

Beelddenken en pesten.

Helaas komt pesten nog steeds ontzettend veel voor. Niet alleen op scholen, maar ook op de werkvloer. En dat zorgt voor heel veel kinderen, maar dus ook voor volwassenen voor veel verdriet en pijn en kan zeker heftige gevolgen hebben. Voor beelddenkers is het vaak nog net een beetje heftiger. In mijn blog probeer ik wat duidelijkheid t geven wat pesten voor invloed kan zijn voor mensen die anders denken.


Wat is nu beelddenken?

Beelddenken betekent eigenlijk heel simpel dat je dingen in je hoofd als plaatjes ziet in plaats van in woorden. Dat maakt dat deze doelgroep anders denkt en dat is voor de buitenwereld helaas nog steeds vaak moeilijk te begrijpen. Omdat beelddenkers dus anders denken en door veel mensen “raar” gevonden worden, zijn ze gemakkelijker doelwit voor pesten. 


Pesten doet pijn!

Pesten is altijd heel erg naar en verdrietig en ook zeker niet ok√©. Wat voor de ene persoon een grapje is, is voor de andere persoon pesten. Het zorgt altijd voor erg veel verdriet en pijn. Maar omdat beelddenkers anders denken en anders leren zijn ze makkelijker doelwit om gepest te worden. Dit kan dan weer als gevolg hebben dat ze minder zelfvertrouwen krijgen, een lager zelfbeeld hebben of zelfs faalangst ontwikkelen. Pesten kan dus hele heftige gevolgen hebben. 


De buitenwereld snapt het vaak niet.

Het is moeilijk voor beelddenkers, omdat ze vaak niet begrepen worden door vriendjes en vriendinnetjes in hun omgeving.  Omdat ze anders denken, worden ze vaak raar gevonden. 

Veel beelddenkers hebben vaak ook moeite met de verwerking van alle prikkels om hun heen. Sommigen sluiten zich dan ook af van allerlei druktes en trekken zich terug. Bijvoorbeeld met spelletjes op het schoolplein. Dit doen ze niet omdat ze niet mee willen doen, maar omdat ze het gewoonweg niet kunnen. Het is teveel. Teveel prikkels om hun heen. Om al die prikkels te kunnen filteren, moeten ze even uit de situatie. Maar dit wordt door de omgeving vaak anders gezien. Ze worden vaak buitengesloten of zelfs gepest. Op deze manier durven ze uiteindelijk niet meer de stap te zetten om mee te doen. 


Wat kunnen we nu doen?

Het is heel belangrijk dat pesten stopt. Vaak hebben scholen al een programma om kinderen te leren en duidelijk te maken dat pesten niet mag en niet goed is. Jaarlijks is er de Week tegen Pesten met elk jaar een belangrijk thema. Op deze manier kunnen scholen zeker in deze week wat extra aandacht besteden aan dit onderwerp.  Benadrukken wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Maar ook buiten school is het heel belangrijk dat kinderen, maar ook volwassenen, stoppen met pesten. Niet alleen deze ene week per jaar, maar eigenlijk alle dagen in het jaar moet er aandacht voor pesten zijn. Praat met elkaar, besteed er aandacht aan. Iedereen is uniek! Dus iedereen is anders! Door er met elkaar over te praten en ieder in zijn waarde te laten, kunnen we de wereld zo veel mooier maken. Niemand zou buitengesloten moeten worden. Iedereen moet mee kunnen doen. 


Beelddenkers hebben ook hele sterke kanten.

Tot slot is het ook heel belangrijk om te weten dat beelddenkers ook hele mooie kwaliteiten hebben. Ze zijn vaak heel creatief. Zijn goed in oplossingen bedenken. Zijn heel ruimtelijk ingesteld. Het is belangrijk dat we leren om de kwaliteiten van anderen te zien. Of het nu beelddenkers zijn of woorddenkers. Iedereen is uniek en iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten.


Hulp nodig?

Heb je nu ook een kind wat denkt in beelden, maar niet helemaal lekker in zijn vel zit? En gaat het leren daardoor niet zo makkelijk? En wil je wel een traject met mij aan? Stuur me dan een berichtje en dan kijken we samen wat ik voor jullie kan doen. Dat kan door een reactie onderaan deze blog te plaatsen of door het contactformulier in te vullen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *