Leermoeilijkheden bij kinderen

“Het zit erin, maar het komt er niet uit”.

“Het zit erin, maar het komt er niet uit”.

Dat is een veel gehoorde zin in mijn praktijk. Ouders komen bij mij en zijn vaak ten einde raad. “Het zit erin, maar het komt er niet uit”. We snappen er niets meer van. Hoe kan dat dan? Waarom gaat het leren zo moeilijk? Heeft mijn kind een leerprobleem of leermoeilijkheden? Dit is niet altijd even eenvoudig om hier een antwoord op te geven. Laten we voorop stellen dat ieder kind uniek is en ieder kind dus op zijn of haar eigen manier leert. Voor het ene kind zal het heel gemakkelijk en vanzelf gaan en het andere kind zit uren te leren en het lukt nog niet. 


Laat ik onze eigen dochter even als voorbeeld nemen. Ze was overal heel snel mee, en zo ook met lezen en schrijven. Toen ze 3 jaar was had ze zichzelf al aangeleerd om te lezen. Voordat ze naar school ging kon ze ook al de meeste letters schrijven. Ze was dolblij toen ze 4 jaar werd dat ze eindelijk naar school mocht. Maar na ongeveer 3 maanden draaide dit patroon om. Ze wilde niet meer naar school. Iedere dag was het een drama om haar naar school te krijgen. Ik vroeg haar waarom ze niet meer naar school wilde? Haar antwoord was dat ze op school niets leerde en alleen maar moest spelen en dat wilde ze niet, want ze wilde graag leren schrijven en rekenen. Om in haar leerbehoeftes te voorzien is ze versneld meegegaan naar groep 3. 

Maar dat vond ze even leuk, maar korte tijd later ook niet meer en was ze ook niet meer gemotiveerd om naar school te gaan. Wat nu? Hoogbegaafd was ze niet, maar wat moesten we doen. Vaak heb ik me de vraag gesteld waarom ik  nooit op beelddenken ben gekomen. 


Je kind is niet meer gemotiveerd!

Kinderen die in beelden denken, verwerken de informatie en de lesstof op school op een andere manier dan woorddenkers. Beelddenkers leren voornamelijk Top-down. Dat wil zeggen dat ze het geheel willen zien, om vervolgens de stof op te delen in stukjes. Ze moeten ergens het nut van inzien waarom ze de stof moeten leren, anders zijn ze niet gemotiveerd om eraan te beginnen. De lesstof Top-down aanbieden is niet iets wat standaard aangeboden wordt op school. Dat merkte we dus ook bij onze dochter. Als we haar het geheel laten zien zodat ze ook het nut ervan inziet waar ze mee bezig is, dan gaat het leren een stuk makkelijker.


Heeft mijn kind een leerprobleem?

Als het niet zo lekker gaat op school, kun je je dus afvragen of je kind een leerprobleem heeft of problemen met leren? Dat zijn twee hele verschillende dingen. 

Ons onderwijssysteem is namelijk ingericht op woorddenkers of taaldenkers en niet op beelddenkers. Het is heel erg taalgericht en een beelddenker is heel visueel ingesteld. Dat gaat dus niet samen. Wat heel belangrijk is voor beelddenkers dat de stof op een andere leerwijze wordt aangereikt. 


Dus de tegenvallende cijfers, weinig of geen motivatie, traag werktempo, het zijn allemaal kenmerken die horen bij een beelddenker. 

En dan is het belangrijk dat er gekeken gaat worden hoe je dit probleem kunt aanpakken.


Pubers en hun leermoeilijkheden!


“Het zit erin, maar het komt er niet uit” hoor ik ook vaak van ouders met kinderen in de puberleeftijd. Ze zijn de basisschool redelijk goed doorgekomen, maar eenmaal op de middelbare school lopen ze toch tegen problemen aan. Als ouder begrijp je er niets van, want je kind kon dit niveau toch aan volgens het advies van de basisschool? 

En dat kan zeker, maar ook pubers die in beelden denken weten vaak niet goed hoe ze hun huiswerk moet plannen. Waar moeten ze beginnen? Hoe maak ik een samenvatting? Of een verslag? Plannen en organiseren wordt wel verwacht op de middelbare school, maar dat is nu net wat beelddenkers niet zo heel goed kunnen. 


Andere leerwijze

In mijn praktijk werk ik met de Ikleeranders methode. Dit kun je zowel voor kinderen op de basisschool toepassen, als ook voor kinderen op de middelbare school. 

Bij kinderen op de basisschool ga je de basis van het leren van het alfabet aanleren. Ze gaan leren automatiseren. Als ze ook problemen hebben met klokkijken, nemen we dat ook mee.

Voor pubers op de middelbare school werkt dit anders, want zij kunnen tenslotte al lezen en schrijven. Maar daar kun je het meeste behalen in het leren plannen en organiseren van huiswerk. Voorbereiden op de toetsen. De mogelijkheid daarna is er om een stukje huiswerkbegeleiding in mijn praktijk te krijgen. Zodat ze nog wat ondersteuning hebben bij wat ze geleerd hebben en dit ook vast kunnen houden. 


Onze dochter is inmiddels ook een puber en zit op de middelbare school. Ook zij is een beelddenker en bij haar pas ik ook de Ikleeranders methode toe. Daardoor is de lesstof voor haar een stuk makkelijker te leren en haalt ze mooie cijfers en het belangrijkste…………. ze gaat weer met plezier naar school en zit lekker in haar vel. 


Wil je nu meer weten wat de mogelijkheden zijn binnen mijn praktijk? Of heb je een kind met leerproblemen op school en weet je niet goed wat te doen? Neem dan contact met mij op. Dat kan door te reageren onder dit artikel of door het contactformulier in te vullen. Dan neem ik zo spoedig mogelijk contact met je op. 




Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *