beelddenken en de cito's

Oh nee, de cito’s

Wat zegt de Cito-uitslag nou écht over je kind?

De Cito-toetsen zijn achter de rug, de uitslagen liggen op tafel en misschien roept dat bij jou als ouder wel allerlei gevoelens op. Blijdschap, opluchting, teleurstelling of zelfs twijfel. Want wat betekenen deze scores nu echt? En hoe moet je hier als ouder mee omgaan?


Een momentopname, geen toekomstvoorspelling

Laten we één ding vooropstellen: een Cito-score is geen oordeel over je kind. Het is een momentopname. Net als een foto: het laat iets zien van dat ene moment, maar het vertelt niet het hele verhaal. Misschien had je kind een slechte dag. Misschien werd het zenuwachtig van de toets. Misschien past de manier van toetsen gewoon niet bij hoe jouw kind denkt en leert. Toch wordt er op school vaak veel belang gehecht aan deze scores. En dat kan ervoor zorgen dat een kind (en jij als ouder) het gevoel krijgt dat die ene toets bepaalt wat er mogelijk is. Maar dat is niet zo! Een toets meet slechts een klein stukje van wat je kind kan.


Wat als de uitslag tegenvalt?

Misschien herken je dit: 

➡️ Je kind snapt de stof thuis prima, maar op de toets lijkt alles ineens weg.
➡️ De score voelt als een teleurstelling, terwijl je weet dat je kind méér in huis heeft.
➡️ Je twijfelt of deze toets wel een goed beeld geeft van wat je kind kan.
➡️ Je merkt dat je kind onzeker wordt door die ene uitslag.


Dit zijn zorgen die ik vaak hoor van ouders. En terecht, want veel kinderen – vooral beelddenkers en creatieve denkers – lopen vast bij deze manier van toetsen. Niet omdat ze de stof niet beheersen, maar omdat de manier van vragen niet aansluit bij hoe zij denken.


Een andere manier van leren

Voor veel kinderen werkt het schoolse leren met rijtjes stampen en sommen maken gewoon niet goed. Ze hebben een andere aanpak nodig: zien, doen en ervaren in plaats van alleen lezen en schrijven. Beelddenkers verwerken informatie op een andere manier en hebben baat bij visuele en speelse leerstrategieën.

Daarom is het belangrijk om niet alleen naar de toetsresultaten te kijken, maar ook naar hoe je kind leert en wat het nodig heeft om wél tot zijn recht te komen. 


Een toets is maar een cijfer. Zelfvertrouwen en plezier in leren zijn veel belangrijker!

Wat kun je als ouder doen?

  • Praat met je kind. Laat merken dat een toets niets zegt over hoe slim of waardevol het is.
  • Kijk naar het grotere plaatje. Wat kan je kind wél goed? Waar ligt zijn of haar kracht?
  • Zoek naar een leerstrategie die past. Werkt visueel leren beter? Heeft je kind meer beweging nodig bij het leren?
  • Hulp nodig? Ik help kinderen die vastlopen in het ‘gewone’ leren en laat ze ervaren dat leren ook anders kan – zonder frustratie en stress. Wil je weten hoe? Neem contact met me op!

Wil je meer weten over mijn methode en wat ik voor jouw kind kan betekenen? Neem dan contact met mij op!

📩 Kijk hier wat ik voor jouw kind kan betekenen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *