Heeft mijn kind dyslexie of is het een beelddenker?

Draaiende letters en dansende woorden

Draaiende letters en dansende woorden – Waarom leest mijn kind letters verkeerd?

Herken je dit? Je kind komt thuis met een blad vol gespiegeld geschreven letters. De b is ineens een d, een p lijkt op een q, en sommige woorden lijken zelfs in spiegelbeeld te staan. Misschien heb je van de leerkracht gehoord dat je kind letters spiegelt of omdraait. En nu vraag je je af: Is dit normaal? Hoort dit bij het leren lezen? Of heeft mijn kind misschien dyslexie? 

 

Ik vertel je er graag meer over!

 

Waarom draaien of spiegelen sommige kinderen letters?

Voor veel kinderen is leren lezen en schrijven een kwestie van oefenen en herhalen. Maar sommige kinderen ervaren letters heel anders. Ze zien ze niet automatisch als vaste tekens met een specifieke vorm en klank, maar meer als losse symbolen. Daardoor lijkt een b voor hen net zo goed een d of een p—ze draaien en spiegelen als het ware mee. Dit noemen we ook wel ‘dansende letters’.

Dit komt vaak voor bij beelddenkers—kinderen die niet in woorden, maar in beelden denken. In hun hoofd zien ze geen losse letters die samen een woord vormen, maar een groot visueel plaatje. Als ze dan letters leren, zien ze deze als willekeurige tekens die alle kanten op kunnen. Logisch toch? Een stoel blijft een stoel, of je hem nou omdraait of niet. Maar bij letters werkt dat nét iets anders.


Is het dyslexie? Of is je kind een beelddenker?

Veel ouders schrikken als hun kind letters blijft spiegelen, zeker in groep 3 of 4. Soms wordt er dan al snel gedacht aan dyslexie. Maar wist je dat spiegelen en draaien van letters niet altijd betekent dat je kind dyslexie heeft?

Bij dyslexie ligt het probleem vaak bij het verwerken van taal—de koppeling tussen letters en klanken verloopt moeizaam. Maar bij beelddenkers draait het vooral om hoe ze informatie opslaan. Ze hebben een andere manier van leren en hebben een stevig visueel houvast nodig. Dat betekent dat een andere aanpak vaak al een wereld van verschil kan maken.

Hoe weet je nu wat er bij jouw kind speelt? Een belangrijke aanwijzing: als je kind moeite heeft met het alfabet en letters blijft spiegelen, maar geen andere ernstige leesproblemen heeft, dan zou het best eens kunnen dat hij of zij een beelddenker is.


Hoe help je een kind dat letters spiegelt of draait?

Veel ouders denken dat extra oefenen de oplossing is. Meer herhalen, meer lezen, meer schrijven… Maar als je kind een beelddenker is, werkt dat vaak niet. Sterker nog, het kan ervoor zorgen dat lezen alleen maar frustrerender wordt.

Beelddenkers hebben een andere aanpak nodig. Ze moeten niet alleen leren wat een letter is, maar vooral waarom die zo staat en hoe hij in een woord past. Dat vraagt om een visuele en gestructureerde manier van leren – en die wordt op school vaak niet aangeboden.


In mijn praktijk help ik kinderen die hiermee worstelen. We beginnen bij de basis: het alfabet goed begrijpen en visueel opslaan. Want pas als die basis stevig is, kunnen letters op hun plek vallen en verdwijnen de ‘dansende letters’.


Wil je weten hoe dit werkt en of jouw kind baat heeft bij deze aanpak? Stuur me een berichtje, dan denk ik met je mee!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *