automatiseren is rampzalig voor beelddenkers.

Waarom automatiseren rampzalig kan voelen voor jouw beelddenker (en hoe je het oplost)!

Waarom automatiseren rampzalig voelt voor jouw beelddenker (en hoe je het oplost)!

“Als je het nou gewoon wat vaker oefent, dan lukt het vanzelf…”

Het is goed bedoeld. Echt waar.

Maar wat als het niet lukt? Wat als je kind keer op keer de tafels vergeet? Of bij het minste beetje druk niet meer weet wat 7 x 8 is?

Wat als het automatiseren voelt als een eindeloze berg waar je kind telkens weer vanaf glijdt?

Dat is precies wat ik zo vaak zie bij de kinderen in mijn praktijk. En het breekt mijn hart soms een beetje. Want dit zijn geen kinderen die niet willen. Het zijn kinderen die álles geven – maar in een systeem zitten dat niet werkt voor hun manier van denken.

 

Waarom automatiseren niet werkt voor beelddenkers.

Beelddenkers zijn geen “herhaal 100 keer en je weet het”-mensen. Ze denken in plaatjes, verbanden, verhalen. En juist dát maakt automatiseren – wat meestal draait om droge herhaling – zo’n frustrerende klus.

Wat voor een talige denker voelt als “even stampen” voelt voor een beelddenker als:

  • saai (want betekenisloos),

  • verwarrend (waar past dit in het geheel?), en

  • stressvol (want het lukt niet, dus “ik zal wel dom zijn”).

En dan wordt oefenen dus geen opbouw naar succes, maar een herhaling van falen.

 

Wat je wél kunt doen.

Automatiseren kan wél lukken. Maar dan moet je het anders aanpakken. En eerlijk: dat is precies waarom ik doe wat ik doe in mijn praktijk.


📌 Maak het visueel: Beelddenkers hebben beelden nodig. Geen losse sommen op papier, maar bijvoorbeeld een tafel van 6 als een bloem met zes blaadjes, of keersommen als verhalen. Laat het tot leven komen.

📌 Gebruik beweging: Rennen naar het juiste antwoord. Springen bij het juiste aantal. Ritmes, klappen, dansjes – het lijf helpt het brein!

📌 Koppel het aan logica of een verhaal: Waarom is 8 x 4 eigenlijk 32? Leg het niet alleen uit, maar laat het voelen. Maak er een verhaal van. Geef het betekenis.

📌 Bouw vertrouwen op: Automatiseren lukt pas als het kind gelooft dat het kán lukken. En dat begint bij succeservaringen, hoe klein ook.

 

Wat ik ouders vaak wil zeggen.

Jij ziet jouw kind strugglen. Je hebt van alles geprobeerd. Je vraagt je misschien af: Waarom lukt het bij andere kinderen wel en bij die van mij niet?

Dat komt omdat jouw kind anders leert. En daar is niks mis mee. Maar het vraagt wél om een aanpak die past.

In mijn praktijk werk ik met kinderen die vastlopen op automatiseren. In 8 sessies duiken we in hun manier van denken, bouwen we aan zelfvertrouwen, en vinden we manieren die wel werken. Want automatiseren hoeft geen strijd te zijn. Als het op een manier mag die past bij jouw kind, dan kan het zelfs leuk worden.

Echt waar.


Wil je hulp?

Plan een intake voor het nieuwe schooljaar in. Stuur me een berichtje als je denkt: dit is wat mijn kind nodig heeft.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *