Verschil tussen beelddenken en woorddenken

Beelddenken

Beelddenken. Wat is dit nu eigenlijk?

Dat is een goede vraag. Wat is nu beelddenken? Veel mensen denken dat beelddenkers alleen maar in plaatjes denken. Maar dat is het niet. In deze blog leg ik uit wat beelddenken is. Veel kinderen die in beelden denken, kun je anders leren leren door de Ikleeranders methode. Maar eerst zal ik wat meer uitleggen wat beelddenken nu eigenlijk is. 


Hersenen

Als we geboren worden hebben we allemaal een rechter dominante hersenhelft. Denk maar eens aan een baby. Zij kunnen niet praten, maar ze kunnen met wel uitleggen wat ze bedoelen door te huilen of door met hun armpjes en beetjes te zwaaien. Alles is gericht op de eerste primaire levensbehoefte.

Op het moment dat een kind gaat praten, gaat taal overheersen en gaan ze de wereld anders bekijken. Wanneer een kind ongeveer drie of vier jaar is gaat het secondaire denkproces aan de gang. Ze gaan in woorden denken. Maar dit telt niet voor iedereen. Want sommige kinderen blijven redeneren met hun rechterhersenhelft. Dat zijn de beelddenkers. De linker hersenhelft kan hierdoor wat achterblijven in ontwikkeling. Daardoor kunnen er leerproblemen ontstaan op school. Met de juiste begeleiding kun je deze linker hersenhelft gaan stimuleren waardoor deze ook verder zal gaan ontwikkelen.


Langer kleuteren

Kinderen die in beelden denken zijn vaak wat minder goed met spelling en rekenen. Dit heeft weer te maken met de ontwikkeling van de hersenhelften. Ze zijn veel meer rechts georiënteerd. Ze zijn vaak nog veel beweeglijker dan kinderen die in woorden denken. Daardoor kan het lijken als het kind nog niet toe is aan groep 3 en wordt er besloten dat het kind langer zal kleuteren. Maar dit heeft geen zin, want omdat ze met hun rechter hersenhelft (die is dominant) denken, veranderd de situatie niet.

Stimulering van de linker hersenhelft is dus belangrijk en noodzakelijk.  


Dictee op school

Boven aan deze blog zie je een plaatje van 2 kindjes. In het blauwe wolkje staat het woord Vlinder. Als je tegen een woorddenker zegt: “Vlinder”, is dit wat er gebeurt in zijn hersenen. Hij “ziet” het woord Vlinder meteen staan.

In het roze wolkje  zie je een plaatje van een Vlinder. Dat is wat er gebeurt als je tegen een beelddenker zegt: “Vlinder”. Ze zien in hun hoofd een plaatje van een vlinder.

Stel je nu eens voor dat je kind een dictee heeft op school. De leraar vraagt bij het dictee om het woord “Vlinder’ op te schrijven. Het jongetje met het blauwe wolkje, de woorddenker,  zal dit meteen kunnen opschrijven. Maar het meisje met het roze wolkje zal eerst in haar hoofd de vlinder zien. Daarna moet ze dit plaatje nog gaan omzetten in haar hoofd naar een woordbeeld. Dat kost enorm veel tijd en energie. Ze kan het wel, maar als ze het eenmaal omgezet heeft en gaat opschrijven, is de leraar al een aantal woorden verder. De leraar zal de conclusie trekken dat ze het niet kan. Maar ze kan het wel, alleen heeft ze meer tijd nodig.


Ikleeranders

In mijn praktijk begeleid ik kinderen die in beelden denken. Het voorbeeld wat ik net omschreef bij het dictee met de Vlinder, is iets wat heel veel voorkomt. Kinderen gaan daardoor met spelling en lezen een achterstand ontwikkelen. Dit kan ook met rekenen gebeuren. Want het automatiseren van de tafeltjes is ook niet vanzelfsprekend.

Met de Ikleeranders methode kun je deze kinderen heel goed op een andere manier laten leren.

Met als resultaat dat ze beter mee kunnen op school. Beter worden in spelling en dictee en de tafeltjes heel goed kunnen maken. 

Wat voor deze doelgroep ook heel goed werkt is bewegend leren. Door te bewegen en tegelijk te leren, stimuleer je beiden hersenhelften. Er zal tal van leuke spelletjes die je kunt doen tijdens het leren. Denk aan springen, maar ook met de bal overgooien. En ondertussen ben je bijvoorbeeld het alfabet aan het oefenen. Dat maakt leren een stuk gezelliger. 


Dit is natuurlijk maar een klein gedeelte, want bij pubers werkt het weer net anders. Daar heb ik ook een artikel over geschreven, Pubers en hun brein.


Interesse?

Komt dit je nu bekend voor en loopt je kind achter op school met de lesstof? En zie je het wel zitten om een traject met mij aan te gaan? Neem dan contact op met mij via het contactformulier of stuur me een berichtje op info@de-plaatjestuin.nl.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *