beelddenken en communiceren

Beelddenken en communiceren

Beelddenken en communiceren, dat is niet zo vanzelfsprekend.

Beelddenken en communiceren is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Een beelddenker communiceert op een andere manier dan een woorddenker.  Als een woorddenker een verhaal vertelt gaat het in zijn hoofd van woord naar beeld. Bij een beelddenker gaat het precies andersom. Van beeld naar woord. Ze hebben een beeld in hun hoofd of een filmpje en dat moet omgezet worden naar woorden. En dan ook nog in een begrijpelijke volgorde, zodat de ander snapt wat ze bedoelen. Ze kunnen het ook andersom, maar dat kost enorm veel moeite. Dat maakt het voor beelddenkers vaak lastig om duidelijk te maken wat ze bedoelen. 


Verschil in communiceren tussen beelddenkers en woorddenkers

Stel je kind komt thuis van een logeerpartijtje. Je vraagt hoe het was geweest. Je kind vertelt dat hij naar de snoepjeswinkel is geweest , en naar de film, en pizza heeft gegeten, en geknutseld en gezwommen. Hij is 2 dagen gaan logeren, maar het hele logeerpartijtje is 1 grote film in zijn hoofd. Om dit als een duidelijk verhaal over te brengen naar jou als ouder is heel erg lastig voor hem. 

Een beelddenker ziet al die momenten voorbij komen op het moment dat jij vraagt hoe het is geweest. Hij vertelt alles door elkaar, van de hak op de tak. Een logisch geheel is er nog niet. Dat komt omdat alle beelden omgezet moeten worden in woorden, en dat kost tijd en energie.  De volgorde is voor hem dan niet belangrijk. Om het voor jou tot een geheel te krijgen is de volgorde belangrijker. Maar de conclusie van het logeerpartijtje is dat het leuk was geweest.


Een beelddenker verwerkt 32 beelden per seconde. Een woorddenker 2 tot 3 woorden per seconde. Voor een beelddenker gaat het dus vaak zo snel in het hoofd. Dat kost enorm veel energie om dat allemaal op de juiste manier te verwerken.


Een praatje maken kan ook grappige momenten opleveren

Onze beide kinderen zijn ook beelddenkers. En ook al denken ze allebei in beelden, toch zijn ze allebei anders. Het verschil in communiceren kun je ook hierin goed merken. Onze zoon heeft veel meer moeite om dingen te verwoorden dan onze dochter. Het filmpje in zijn hoofd gaat vaak zo snel dat het soms lastig is om het verhaal duidelijk om te zetten in woorden. Toen hij jonger was merkte we dit heel goed. Nu hij ouder is gaat het veel beter. Vaak zeiden we vroeger tegen hem, “rustig aan praten, anders snappen we het niet.” “Ja, zei hij dan, maar het gaat zo snel in mijn hoofd”.  Het kan ook zeker wel heel grappige momenten opleveren, want soms maken ze ook hele andere woorden. Mijn dochter kon ooit niet opkomen op het woord “dakkapel”. Ze noemde het “Hoge ramen dinges”. Of een “roofvogel” werd een “luchtvogel”. 


Communiceren met vriendjes en vriendinnetjes

Omdat een beelddenker zijn of haar verhaal anders vertelt dan een woorddenker, zal dit ook bij vriendjes en vriendinnetjes opvallen. Dat maakt dat ze vaak wat gevoeliger zijn voor verhalen vertellen. Want niet iedereen zal hun begrijpen. Sommige kinderen, of ook volwassenen, zullen ze misschien raar vinden. Onze maatschappij is heel erg talig ingericht en dus is de groep beelddenkers in de minderheid. Dat maakt ze kwetsbaarder. Het zelfvertrouwen kan hierdoor ook verminderen en er kan faalangst optreden.

Het is daarom belangrijk om een beelddenker goed te leren communiceren. Maar zeker ook om ze te willen begrijpen. Luister naar hun verhaal en waar het onduidelijk is, laat ze het verduidelijken. Vraag er gewoon naar. En dan zul je zien dat ze echt heel leuk kunnen vertellen.


Vragen?

Herken je dit nu ook bij je kind? Vertelt hij of zij vaak het verhaal in een niet samenhangend geheel? Misschien is je kind ook een beelddenker? Mocht je meer informatie willen, neem dan contact met mij op. Een kennismakingsgesprek is altijd geheel vrijblijvend.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *