Waarom is rekenen zo moeilijk?
Stel je voor: je zit naast je kind aan de keukentafel. Het huiswerk ligt klaar, de sommen staan op papier… maar er komt niks uit. Je kind wiebelt, zucht, misschien zelfs een traan of een boze uitbarsting. En jij zit ernaast met de gedachte: “Hoe kan dit nou zó lastig zijn?”
Heel veel ouders vertellen me hetzelfde verhaal als ze bij mij binnenkomen. Ze hebben al van alles geprobeerd: extra oefenen, tafeldiploma’s, handige trucjes van school. Maar hoe hard hun kind ook probeert, rekenen blijft voelen als een enorme berg.
Waar gaat het vaak mis?
En weet je waar dat vaak mee begint? Met het getalbegrip. Dat klinkt simpel, maar voor een beelddenker is dat de fundering van alles. Als je niet écht snapt wat het getal “5” betekent, hoe kun je dan begrijpen wat 5 + 7 is? Zonder dat inzicht voelt rekenen als een taal die je niet spreekt.
Soms lukt het daarna nog wel met kleine sommen, want onder de 10 kun je nog op je vingers tellen. Maar zodra de getallen groter worden, gaat het mis. De vingers raken op, en dan lijkt het alsof je in het luchtledige moet rekenen.
Tafels stampen helpt niet
Misschien herinner jij je het nog van vroeger: opdreunen tot je ze kon dromen. Dat doen scholen tegenwoordig minder, en voor veel kinderen is dat fijn… maar voor een beelddenker wordt het daardoor vaak nog lastiger. Stampen helpt niet als je de logica erachter niet ziet. En als je die logica mist, voel je je al snel dom, terwijl je kind dat natuurlijk helemaal niet is.
Hoe leren beelddenkers rekenen wél?
In mijn praktijk werk ik met de Ik leer anders-methode. Daarmee leer ik kinderen rekenen op een manier die past bij hun manier van denken: visueel, in beweging, met plezier. Automatiseren gaat dan niet om eindeloos herhalen, maar om zien en ervaren hoe het werkt. Bijvoorbeeld ontdekken dat 2 × 4 precies hetzelfde is als 4 × 2.
Het honderdveld: rekenen als spel
We gebruiken daar ook tools bij, zoals de rekenmat. Dat is een groot honderdveld op de grond. Kinderen kunnen er letterlijk op lopen: naar rechts voor plus, naar links voor min. En ineens valt er een kwartje: “Ooooh, dus dít is 13 – 7!” Rekenwerk wordt een spel, en je ziet kinderen opleven.
Rekenen mag ook leuk worden
En dát is misschien nog wel het mooiste: dat rekenen eindelijk iets wordt wat ze begrijpen, in plaats van iets waar ze alleen maar tegenop zien.
Herken je dit bij jouw kind? Worstel je met die eeuwige strijd rondom rekenen en automatiseren?
Neem gerust contact met me op. Dan kijken we samen hoe rekenen ook voor jouw kind wél kan lukken – op een manier die past.